الثلاثاء، 6 سبتمبر 2016

لوحة الكلمة الموسيقية The musical word's tableau


يبني الكوريغراف ومخرج الباليه لوحات عروضه الراقصة انطلاقاً من قناعته بان الجماليّةالموسيقيّة والاخرى المشهديّة لا تكفيان لبناء عرض راقص متكامل ان لم توظّفا في خدمة طرح ومعالجة اشكاليّات اجتماعية وفكرية وسياسيّة وكذلك صراعات العالم الداخلي للانسان التي يطرحها المسرح الدرامي.
امّا هذا فيدفعنا الى المطالبة بإعادة النظر في الاستخدام السطحي للموسيقى وحركة الممثّل وكذلك الميزانسين في غالبيّة الانتاجات الدراميّة والمسرحيّة المنتشرة في العالم العربي، بحيث انّها تسقط عنوةً على العمل دون اي اعتبار لمكوّنات اللحظة الدراميّة التي تحتاج لتصميم حركي وموسيقى خاصّ مؤلف او مختار بعناية انطلاقاً من تحليل النص والرؤية الاخراجيّة بهدف التكامل الابداعي بين الجماليّة والفكر في العمل المسرحي او الدرامي، الشي الذي لا يزال مغيّباً في اكثريّة ما يجتاح شاشاتنا وخشباتنا.
The choreographer and the ballet director build their scenes while convinced that music and visual aesthetics are not sufficient to build a dance performance if they wouldn't discuss and address the social, political and existential problematics of the human inner world posed by the dramatic theater.
On the other hand, this considerably reveals the importance of reviewing the superficial use of music, the movement and the "mise en scene" in most of the productions in the Arab world where they fall randomly without any consideration for the components of the dramatic moment that needs to conceive special dynamics and specific music, composed or carefully selected out of a deep analysis of the text and the directorial vision in order to realize the perfect creative integration between aesthetics and philosophy in the theatrical or dramatic work, which is still absent in the majority of the Arab theaters.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق