وصايا يوسف حبشي الأشقر إلى طلال درجاني...
اعترِفُ علناً وخارجَ كرسيِّ الاعتراف ان مالكَ قريةِ كفرملات اعتمدَ تكسيرَ جوهرِ وعاءِ عالمِهِ الداخلي فطفت كلُّ اسسِ اكتشافاتِه الفكريةِ والأدبيةِ وتمركزت في جذعِ صخرةِ التراثِ الإنسانيّ لتأتيَ نتائجُ ابحاثِه الابداعيةِ منهجاً خاصاً في التأليفِ وتحديداً في "المظلة والملك وهاجس الموت"، حيث أنه من المستحيلِ تحديدُ قواعدِ انتماءِ هذه المدرسة التي لا يمكن تقليدُها ولا سرقتُها ولا تزويرُها ولا حتى قراءتُها بغيرِ مفاهيمِ لغتِهِ... كلُّ ما علينا، هو أن ندرُسَها ونُدرِّسَها كما رسمَها سيدُها فنطوّرَها من خلال ابتكاراتِه للأساليبِ المختلفةِ بتطويعِ الفعلِ وتكسيرِالحدثِ ورفضِ بناءِ الشخصيّةِ المتّبعةِ تاريخياً ليعيدَ تلوينَها من حبرِ محترفِه وبقوانينَ اكاديميةٍ وعلميةٍ خاصةٍ به...
كاتبٌ متواضعٌ بشخصِه العنيد، أديبٌ يحاسبُ نفسَهُ بصرامةٍ قبل ولادةِ النصّ، فهو لا ينتظرُ اطراءَ الآخرين لأنه يكتبُ لنفسِه ومن خلالِها وليس على الطلب... لذا فهو مقيمٌ دائمٌ بين مجوسِ أدباءِ الأرضِ والفضاء...
لقد رسّخَ نظريَّةَ تغييرِ الواقعِ في تخيّلٍ واقعيٍّ للمكان، وقد رفضَ الزمانَ المزيّفَ واستبدلَه بصدقيَّةِ سعادةِ الزمنِ الآتي وفقط، من خلالِ الوعيِ الملموسِ بمخيّلتِه الفنيّة...
هو المميّزُ الصادمُ بتأكيدِ أفكارِه في تحليلِ الفكرةِ والموضوعِ وفي مشهديّةٍ متماسكةٍ ومفكّكةٍ في آن، إلا أن هذه معجزةٌ كبرى في تاريخِ منطقِ الكتابة...
وقد بنى كذلك، الصراعَ ضدَّ كلِّ مفاهيمِ الصراعاتِ التقليديةِ، أمّا هذا فيعودُ إلى الصفاءِ والوضوح الثوريين في نتاجه الذي يتقن فيه التركيزِ على أدقِّ التفاصيلِ المتفجّرةِ من مياهِ ينبوعِ جذورِ شخصيّتِه الطاهرةِ أدبيّاً وبكلّ طقوسِها الحُرّة...
من هذه الحريّة بالذات، تكوّنتِ اكتشافاتُه لرؤيتِه الخاصة في إدراكِ التناقضاتِ الإنسانيةِ والإحساسِ بها... نعم... هي البذرةُ التي زرعَتْه نجماً راسخاً يسطعُ بفلسفتِه الفنيّةِ على كوكبِ الأدبِ العالمي....
خمّرَ الترابَ في السماءِ فنبتَتْ جذوراً على الأرضِ القديمةِ والمعاصرةِ ايضاً... تسلّلَتْ في وجوهِ أوائلِ القدماءِ وآخرِهِم، وفي رعبِ ظلِّ ليلِ الشتاء... أتينا ساجدين لنصغيَ بصمتِ ثلوجِ الوديان الى تراتيلِ صدى أجراسِ فرسانِه الحمرِ بينما يتحاربون، ويتصادقون، ويمارسون الجنسَ فوقَ حشائشِ ساقيةِ خطيبِ الضيعةِ وبين نوتاتِ نقيقِ ضفادعِ راحيل...
رداءُ الموتِ هو هاجسُ الملك.....
كاتبُنا من استبَقَ تفاصيلَ الآتي حرباً وجوعاً وألماً وتشرّداً وحباً للمرأة.
ثورة...
صرخت مكتبتُه ورعدت أقلامُه فكان الطوفانُ الثقافيُ يندَهُ ليجرفَ نظراتِ الضباعين وهم مسمرّون يحدقّون في أظافرِ السلطةِ قبلَ ان ينهضوا عن كراسيهم العفنة والمبعثرة صدأً على كحلةِ أحجارِ المساجدِ والكنائسِ الغائبةِ بين نيرانِ الآلهة....
فجأة هبت عاصفةٌ من النارِ القاتمِ وقذفتهم الى البحرِ فاستحالوا غباراً... ذابوا ثم ضاعوا... بين روثِ وقذارةِ الخنازيرِ المنتشرةِ فوق اسطحِهِم الصفراء..
طلال درجاني
الأديب اللبناني الكبير يوسف حبشي الأشقر The Great Lebanese writer Youssef HABSHI EL ASHKAR |
______________________________________________
The commandments of Youssef HABSHI AL ASHKAR to Talal DARJANI
I do confess, publicly and not inside of a confessional: the landlord of the village of Kafar Mellat had intentionally shattered the vessel of his inner world so that all his intellectual discoveries and literature could settle at the base of the heritage rock, making of his creative researches a distinct style in human writing, namely in “The umbrella, the King and the death obsession” where it’s impossible to pinpoint the origins of his school, one that can neither be imitated, plagiarized nor faked, one that could only be read in his own language.
All we have to do is learn it and teach it as drawn by its master, to develop it through his ingenious ways in adapting the act, breaking down the event, objecting the conventional character building, using colors from his own workshop and following his own academic and scientific rules…
A humble writer yet a stubborn character, strict in his self-critique before his work is done, he awaits no compliments for he only writes to himself, through his self and never on demand… buying himself a place in the pantheon of great authors among the mages of earth and heavens…
He established the theory of change through his realistic imagination of the place/’where’, he rejected the fake time/’when’ and had it reset on the sweet sounds of a better tomorrow, through the consciousness detected in his artistic imagination.
He’s both original and shocking in his affirmative analysis of the idea and the subject and coherent and fragmented scenery all at the same time, an astounding miracle in the logic of writing of all times…
He also conflicted with all the conventional notions of conflicts thanks to the revolutionary clarity and lucidity of his works where he brilliantly focuses on the tiniest of details springing from the depths of his free spirit and literal purity.
From this freedom precipitated the discoveries of his peculiar vision and sensitivity in his realization of the human conflict. Aye… it is indeed the seed that grew into a shining star, lighting the night sky of universal literature with his artistic philosophy…
In the sky he fermented the earth to grow roots lands old as well as new … it sneaked onto the faces of the first and last of the ancients, in the fear of dark in a winter night…
Bowing in awe and silent as the snow in the valleys, we came to hear the hymns echoing from the bells of his red knights as they battle and befriend, as they fornicate on the lawns by the stream belonging to the orator of the village, amidst the notes of Rachel’s croaking frogs…
The king’s obsession is the cloak of death…
It is he, a writer who had anticipated details of wars to come, hungers, miseries, homelessness and the love of a woman.
A revolution…
His library screamed, his pens thundered and forth came roaring a cultural flood taking in its way the gazes of vultures as they wait still, ogling at claws of authorities before they got up from their rotten chairs, scattered like rust on the walls mosques and churches, lost amidst the fires of the gods…
Suddenly blew a storm of dark fire and blew them away to the sea, turning them to dust… and in the pig filth atop their yellow rooftops… they melted and dissolved away…
written by Pr. Talal DARJANI
|
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق