تدين الإنسانيّة في تطوّرها إلى مبدعين اعتبروا روّاداً بعدما نجحوا في فتح آفاق جديدة للحضارة تساهم في نهضتها وازدهارها حتى تمكنّوا من الهام الحضارات الأخرى.
الا ان الأزمة المزمنة والمستمّرة التي يعانيها الفن المسرحي في العالم العربي، قد جعلت المخرج والباحث اللبناني البروفسّور طلال درجاني يعيد النظر في نشأة هذا الفن في العالم العربي عبر سلسة من الأبحاث درس فيها تفاصيل أعمال من اعتبروا روّاداً للمسرح منذ مارون النقاش (1817-1855)، مروراً بمحمد عثمان يوسف جلال (1828-1898) وصولاً إلى أبو خليل القباني (1833 - 1903)، وكل من انتهج نهجهم، ليتضح أنهم لم يتخطّوا كونهم حالة عابرة لم تأت بأي جديد بحيث أن إنتاجهم لا يستوفي أيّاً من المعايير العلميّة في النظريّة أو التطبيق، والدليل انهم لم يخلّفوا أي مراجع علميّة على صعيد الإخراج، أو الكتابة أو إعداد الممثّل أو حتى بناء الفضاء المسرحي. كما أن ما سمي بأعمالهم المسرحيّة فهي بمجملها قائمة على الفوضى والعمل الاعتباطي والممارسات الخاطئة وأسوؤها تزوير الأدب العلمي والعربي عبر الاقتباس المغلوط.
من هنا وجد البروفسّور درجاني أنه بات من الملح اطلاق نداء لكل فنّان عربيّ ملتزم بالمشاركة في حركة تصحيحيّة شاملة تبدأ بتقديم الأبحاث وتنظيم الندوات والمؤتمرات التفاعليّة بهدف تصويب النشأة الزائفة للمسرح العربي لانتشاله من الانحطاط.
وكذلك دعوة الجامعات والمعاهد العربيّة لاعتناق التقنيّات العالميّة والمنهجيّة الأكاديميّة ذات الصدقيّة العلميّة كأي اختصاص علميّ آخر .
من هنا وجد البروفسّور درجاني أنه بات من الملح اطلاق نداء لكل فنّان عربيّ ملتزم بالمشاركة في حركة تصحيحيّة شاملة تبدأ بتقديم الأبحاث وتنظيم الندوات والمؤتمرات التفاعليّة بهدف تصويب النشأة الزائفة للمسرح العربي لانتشاله من الانحطاط.
وكذلك دعوة الجامعات والمعاهد العربيّة لاعتناق التقنيّات العالميّة والمنهجيّة الأكاديميّة ذات الصدقيّة العلميّة كأي اختصاص علميّ آخر .
جامعة كييف الوطنيّة- تاراس شيفتشنكو National University of Kiev- Taras SHEVCHENKO |
Humanity owes its development to creative people regarded as pioneers, after they had succeeded in opening new horizons for their civilization contributing to its evolution and prosperity, influencing other civilizations.
However, the chronic and ongoing crisis plaguing the theatrical art in the Arab world, has induced Pr. Talal Darjani (Lebanese stage director and researcher) to reconsider the genesis of this art in the Arab world through a series of researches and academic studies.
He studied the details of the works of the so-called pioneers: Maroun Naccach (1817-1855), Mohamed Osman Yusuf Jalal (1828-1898) Abu Khalil Qabbani (1833 - 1903), and all those who assumed their approach, and he revealed that their production does not meet any of the scientific standards in theory or practice.
Furthermore, they had not been able to leave any scientific references on directing, play-writing, actor training or even in the treatment of the theatrical space.
Moreover, in his studies, Pr. Darjani proves that their approach missed a defined process of creation and was based on chaotic, arbitrary and erroneous practices especially through their erroneous and falsifying adaptation of the Arab and Universal literature.
Thus, Pr. Darjani launched an urgent appeal asking each committed Arab artist to play a role in this regard and to participate in a serious corrective movement that begins by providing and publishing scientific researches and then by organizing interactive seminars and conferences in order to illustrate, discuss and hopefully address the accumulated mistakes since the genesis of the Arab Theatre to save it from its decline.
On the other hand, he invites universities and institutes in the Arab world to embrace reliable academic and scientific techniques and methodologies like any other scientific discipline.
However, the chronic and ongoing crisis plaguing the theatrical art in the Arab world, has induced Pr. Talal Darjani (Lebanese stage director and researcher) to reconsider the genesis of this art in the Arab world through a series of researches and academic studies.
He studied the details of the works of the so-called pioneers: Maroun Naccach (1817-1855), Mohamed Osman Yusuf Jalal (1828-1898) Abu Khalil Qabbani (1833 - 1903), and all those who assumed their approach, and he revealed that their production does not meet any of the scientific standards in theory or practice.
Furthermore, they had not been able to leave any scientific references on directing, play-writing, actor training or even in the treatment of the theatrical space.
Moreover, in his studies, Pr. Darjani proves that their approach missed a defined process of creation and was based on chaotic, arbitrary and erroneous practices especially through their erroneous and falsifying adaptation of the Arab and Universal literature.
Thus, Pr. Darjani launched an urgent appeal asking each committed Arab artist to play a role in this regard and to participate in a serious corrective movement that begins by providing and publishing scientific researches and then by organizing interactive seminars and conferences in order to illustrate, discuss and hopefully address the accumulated mistakes since the genesis of the Arab Theatre to save it from its decline.
On the other hand, he invites universities and institutes in the Arab world to embrace reliable academic and scientific techniques and methodologies like any other scientific discipline.
تكمن المشكلة في "الجمهور" التي تمت برمجته في رؤيه اشخاص مقتبسين على انهم مبدعون صرف كما كانت الحال في تسعينات الفرن الماضي (لن اذكر الأسماء) عندنا تمت ترجمة اعمال مسرحية عالمية وتم عرضها كما لو انها بنات أفكار مترجمتها.
ردحذف