الخميس، 21 أبريل 2016

مارون النقّاش، رائد النشأة المزوّرة بقلم البروفسّور طلال درجاني- مقتطف من مقالة علميّة Maroun Naccach, the pioneer of the falsified genesis- by Pr. Talal DARJANI- excerpted from a scientific paper.


"ذهنيّة الاحتيال في المسرح" هو عنوان البحث الذي قدّمه البروفسّور طلال درجاني في ٥ كانون الأوّل ٢٠١٣ في سمبوزيوم "الانتحال: كارثة القرن الواحد والعشرين." والذي نظّمته جامعة الروح القدس الكسليك.
المقال ادناه نشر لاحقاً في جريدة النهار وهو الجزء من ذلك البحث المتعلّق بنشأة المسرح الزائفة في لبنان والعالم العربي منذ رائدها مارون النقّاش.
وقد تمحورت ندوة "زمن التراجع، غياب النص والاخراج" حول جوهر هذا المقال، وسيتم استكمال معالجة كامل افكاره في ندواتٍ قادمة في لبنان والعالم للعربي بهدف المطالبة بعقد مؤتمر تأسيسي شامل للمسرح والدراما في لبنان والعالم العربي لتصحيح تاريخنا "المزوّر" واطلاق النشأة الصحيحة القائمة على الاسس العلميّة والاكاديميّة لهذا الفن.
Pr. TALAL DARJANI (Stage director & researcher)
المخرج والباحث البروفسّور طلال درجاني
"Fraud in the theater" is the title of the scientific paper by Professor Talal Darjani presented on December 5, 2013 at the symposium organized by the Holy Spirit University of Kaslik and entitled "Plagiarism: the disaster of the twenty-first century."
The article below focuses on the part discussing the fake and falsified genesis of the art of theater in Lebanon and the Arab world since its so-called pioneer Maroun Naccache. The conference "Time of decline, the absence of text and directing" was centered on the essence of this article.
Furthermore, the remainder of topics and ideas will be fully presented and discussed in many seminars to come in Lebanon and other Arab countries, in the aim to launch an international Arab constitutional conference of 'Theater and Drama in Lebanon and the Arab World', in the hope of establishing a more proper upbringing based on scientific and academic foundations of the performing and dramatic arts .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق